Milieu

CO2 reductie

Isolatie en dubbelglas

Ons pand uit 1904 is natuurlijk niet ideaal als het gaat om verwarmen. Alle muren zijn enkel steens. De erker aan de voorkant, waar de wachtkamer is, is er in 2008 opnieuw aangebouwd. Uiteraard is deze wel voorzien van geïsoleerde spouwmuren. Alle overige muren hebben we met voorzetwanden aan de binnenkant goed laten isoleren. Verder hebben we overal dubbelglas van de kwaliteit HR++ aan laten brengen. Een warmte scan heeft uitgewezen dat het pand ondanks het feit dat het behoorlijk op leeftijd is, toch goed geïsoleerd is.

Zonnepanelen

Sinds 2004 liggen er zonnepanelen op het dak. In 2020 hebben we deze laten vervangen door 22 nieuwe panelen met een hoog rendement. Deze leveren ongeveer twee derde van de elektriciteit die in de praktijk verbruikt wordt.

Groene stroom

De elektriciteit die niet door onze eigen panelen geleverd kan worden nemen we af via energieleverancier Green Choice. Dat betekent dat we voor onze elektriciteit alleen maar gebruik maken van Nederlandse windmolens.

Electrisch verwarmen

In de zomer gebruiken we onze airco’s om de lucht in de praktijk te koelen. In de winter gebruiken we de airco’s echter om de lucht juist te verwarmen. Dan werken onze airco’s als warmtepompen. Zo hoeven we veel minder gas te verstoken met de cv ketel.

Warmte-TerugWin-installatie

Om de lucht gezond te houden in de praktijk en airosolen en CO2 zo snel mogelijk uit de lucht in de praktijk te halen maken we gebruik van een krachtig afzuigsysteem. Met onze warmte-terugwin-installatie zorgen we dat de verwarmde lucht die afgezogen wordt na reiniging weer als schone warme lucht terug in de praktijk geblazen wordt. Zo besparen we veel gas.

Hemelwater opvang op eigen terrein

Oprit

Onlangs hebben we de tegels van de oprit vervangen door grind. Door dit grind kan het regenwater wat daar opvalt wegzakken in de grond. Zo loopt het niet meer via het trottoir naar de goot en de riolering in.

 Afkoppelen regenpijpen

In 2020 hebben we de regenpijpen afgekoppeld van de riolering. Het regenwater van het dak vangen we op in tonnen onder de grond in de voor- en achtertuin. Met handpompen kunnen we het in droge periodes oppompen om de tuin mee te begieten. Het overtollige water laten we de grond insijpelen. Op deze manier loopt het regenwater niet meer het riool in, maar komt het uiteindelijk in de grond waar het opgevallen is.

Op deze manier hopen we een kleine bijdrage te leveren aan het tegen gaan van de verdroging van de Utrechtse Heuvelrug.

Communicatie en Archief

Door de digitalisering van de praktijk gebruiken we vele malen minder papier en inkt.

Communicatie

Aan onze leveranciers, tandtechnieker, onderhoudsdiensten etc. vragen wij tegenwoordig allemaal om de facturen en andere communicatie digitaal te versturen.

Ook in onze communicatie met specialisten en collega’s werken wij zoveel mogelijk digitaal. Verwijsbrieven en verslagen van behandelingen worden beveiligd digitaal uitgewisseld.

Hetzelfde geldt voor onze communicatie naar u. Wij proberen zo min mogelijk gebruik te maken van papier en zoveel mogelijk via de mail te regelen. Waar dat nodig is doen we dat soms via beveiligde e-mail. Dat doen we wanneer er in de mail medische of persoonlijke gegevens worden vermeld. Als u een beveiligde mail ontvangt kunt u deze openen met een code. Als u op de link in de mail klikt krijgt u vanzelf een code via de mail of via een sms toegestuurd.  Deze code kunt u dan kopiëren en plakken in het eerste mailbericht. Mocht u er niet uitkomen belt u ons dan gerust, wij proberen u dan via de telefoon te helpen. Als u de beveiligde mail niet fijn vindt, laat dit dan weten, dan versturen wij u voortaan deze zaken per post.

Infomedics die namens ons, onze facturen verstuurd, doet dat in principe via de mail, behalve wanneer u hebt aangegeven onze facturen liever per post te ontvangen.

Archief

Reeds lange tijd werken wij met digitale patiëntenkaarten. Wij hebben de lockdown in 2020, toen de praktijk een aantal weken dicht moest, aangegrepen om ook oude delen van de patiëntendossiers te digitaliseren. Dit is AVG-technisch ook veiliger.

Reizen naar en van de praktijk

Uit onderzoek blijkt dat de ecologische voetprint van tandartspraktijken vooral veroorzaakt wordt door het verkeer van en naar de praktijk. Daarom willen we u vragen bij het maken van afspraken voor huisgenoten deze zoveel mogelijk op hetzelfde moment te plannen, zodat u samen kunt reizen, zeker als u met de auto reist.

Indien mogelijk komt u dan zoveel mogelijk lopend of met de fiets of het OV naar en van onze praktijk.

Afval

In onze praktijk doen wij  in eerste instantie ons best om zo weinig mogelijk afval te creëren. Ons inkoopbeleid is er  bijvoorbeeld op gericht om geen producten in huis te hebben die over datum gaan en dus weggegooid hoeven te worden. Dat lukt ons inmiddels voor nagenoeg 100%. Door zoveel mogelijk bij één dental depot te bestellen en het bestellen te beperken tot maximaal één keer per twee week, proberen we zoveel mogelijk vervoer door de koerier te beperken.

Wanneer wij investeringen doen in bijvoorbeeld computerschermen ed dan gaan de oude naar een bedrijf dat ze reviseert en weer inzet. Dat proberen we ook zoveel mogelijk te doen met andere apparatuur wat we vervangen.

Het afval dat we produceren wordt door ons zoveel mogelijk gescheiden. Het gaat dan om papier en plastic, maar ook voor handschoenen en mondkapjes hebben wij een aparte afvalverwerker. Die deze producten recyclet.

Natuurlijk zijn er daarnaast ook een aantal chemische producten die wij apart laten ophalen door een speciale dienst. Deze dienst zorgt voor het veilig en duurzaam afvoeren van dit afval.

Alternatieven zoeken

Tandenborstels

We zijn aan het onderzoeken of we voor de tandenborstels die we gebruiken bij de poetsinstructie en die u daarna mee naar huis krijgt een duurzamere variant kunnen vinden. Op dit moment denken we aan borstels van gerecycled plastic of beter nog van bamboe. Voor ons staat de kwaliteit en de hygiëne van de borstel wel voorop. We letten daarbij zowel op de vorm van het handvat en het borstelkopje als ook naar de kwaliteit van de haren. Wanneer wij een alternatief hebben gevonden waar we achter kunnen staan, willen we zo snel mogelijk overstappen.

Kindercadeautjes

Onze kindercadeautjes zijn nu nog vaak van plastic. Daar willen we vanaf. Ook daarin zijn we nog een beetje zoekende. Maar inmiddels is een deel van onze cadeautjes niet meer van plastic en zullen we steeds meer overgaan op cadeautjes van hout of andere meer duurzame materialen.

Bekers

Inmiddels zijn we wel al overgestapt op kartonnen drinkbekers. De kartonnen bekertjes hebben een plastic binnen laagje, gemaakt van plantaardige olieën.

Wanneer u buiten de behandelkamer iets wilt drinken, kunt u ons een herbruikbare beker vragen, die wij daarna in de vaatwasser reinigen.

Tips

Heeft u nog tips voor ons in het kader van verduurzaming laat u het ons dan weten. We doen graag een stapje extra.